دلیل خرابی بتن ستون
/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

ترمیم و مقاوم سازی بتن و نحوی اجرای آن

برای مقاوم سازی بتن که یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی محسوب می‌ شود، روش‌ های مختلفی را می‌ توان استفاده نمود. بتن به دلیل مقاومت بالا در صنعت ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد و نقش مهمی در مقاومت سازه ایفا می‌ کند. اما ممکن است به دلایلی مانند زلزله، وارد آمدن فشار بیش از حد، حریق، بتن ریزی اشتباه و … دچار آسیب و تخریب گردد. در این زمان برای افزایش مقاومت بتن باید از یکسری راهکارها استفاده کرد که منجر به ترمیم بتن می‌ شوند.

در این مقاله از تهران تخریب قصد داریم به بررسی جامع و کامل نحوه مقاوم سازی و ترمیم بتن بپردازیم. اگر شما هم می‌ خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌ کنیم این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

دلایل خرابی بتن

پیشنهاد تهران تخریب: اگر قصد دارید که برای کار های ساختمانی از ابزار ها استفاده کنید می توانید خدمات اجاره هیلتی، اجاره بالابر ساختمانی و اجاره دریل با یک تماس از ما دریافت کنید.

دلایل خرابی بتن

عوامل مختلفی می‌ توانند باعث تخریب و آسیب دیدن بتن شوند. گاهی اوقات این موارد می‌ توانند باعث تخریب سطحی بتن شوند و در برخی مواقع آسیب جدی‌ تر است. این عوامل باعث می‌ شوند سطح بتن منافذ زیادی پیدا کند و یا پوسته پوسته شود. همچنین موجب ترک خوردن، جمع شدگی و شکستگی نیز می‌ گردند.

  • تخریب شیمیایی: حمله کلریدی، خوردگی فولاد، کربناتی شدن، حمله سولفات‌ ها، واکنش‌ های قلیایی سنگدانه‌ ها، حمله باکتریایی.
  • تخریب فیزیکی: فرسایش، نفوذ نمک، یخ زدگی، زلزله، حریق.
  • اشتباهات اجرایی: درست نبودن میزان آب، ماسه و سیمان، خاک دار بودن شن و ماسه، دانه بندی و اختلاط نامناسب، تراکم نامناسب.

اصول ترمیم بتن و مقاوم سازی بتن

برای ترمیم و مقاوم سازی بتن باید طبق یکسری اصول عمل کنید. این مراحل باید به دقت طی شوند تا نتیجه مطلوبی بدست آید.

الف) ارزیابی شرایط و مشخص نمودن دلیل خرابی بتن

در قدم اول باید قبل از هر چیز وضعیت بتن مورد بررسی قرار گیرد. این کار با استفاده از آنالیزهای مختلف، نقشه‌ های قبل و بعد خرابی بتن، آزمایشات لازم و بازرسی چشمی و حضوری صورت می‌ پذیرد. بعد از ارزیابی دلیل خرابی بتن و نوع آسیب وارده به آن مشخص می‌ گردد.

ب) انتخاب روش ترمیم بتن

پس از بررسی‌ های لازم و تشخیص نوع تخریب بتن و آسیب، یکی از روش‌ های زیر برای مقاوم سازی بتن انتخاب می‌ گردد.

خرابی بتن

  1.  مسلح کردن بتن
    در این روش ماده‌ ای به نام Guniting که از سیمان، آب و سنگدانه تشکیل شده است را وارد بتن می‌ کنند. در مرحله اول سیمان و ماسه با هم ترکیب شده و توسط یک لوله خرطومی و به کمک هوای فشرده به داخل بتن هدایت می‌ شود. سپس آبی که با سیمان مخلوط شده را با فشار زیاد از یک خط لوله دیگر وارد می‌ کنند تا با ماسه و سیمان از قبل داخل شده به سرعت ترکیب شود.
  2. دوخت بتن
    از دوخت بتن برای مقاوم سازی و ترمیم بتن‌ هایی که دارای ترک هستند، استفاده می‌ شود. در این روش در دو طرف ترک سوراخ‌ هایی ایجاد نموده و بعد از تمیز کردن آنها، پایه‌ های منگنه را درون سوراخ‌ ها قرار داده و با دوغاب پر می‌ کنند. دوخت بتن جهت حفظ انسداد سنگدانه و ایجاد آرماتور اضافی برای کم کردن حرکت نسبی دال‌ های بتنی در ترک‌ ها انجام می‌ شود. این روش برای جلوگیری از جدا شدن دال‌ ها در اتصالات طولی نیز کاربرد دارد.
  3. تزریق رزین در بتن
    یکی دیگر از روش‌ های ترمیم بتن و مقاوم سازی آن تزریق رزین است. بتن‌هایی که دارای ترک می‌ باشند و یا سطوح بتنی که نیاز به مقاوم سازی بتن در برابر شرایط جوی مختلف دارند را از این طریق تقویت می‌ نمایند. اگر مقاطع بتنی دارای ترک‌ های با عرض بیشتر از 0.2 میلیمتر باشند با رزین‌ های با ویسکوزیته تزریق می‌ شوند. همچنین می‌ توان به جز تزریق با استفاده از کفگیر پلاستیک فلزی انعطاف پذیر نیز رزین را به درون ترک‌ ها هدایت نمود.

یکی از کاربردی ترین روش های ترمیم بتن آسیب دیده استفاده از روش کاشت میلگرد بهترین است.

عمق تزریق یا همان مهر و موم بتن با رزین باید دو برابر عرض ترک باشد. برای مثال اگر ترک در بتن دارای عرض 5 سانتی متر است، باید رزین را به عمق 10 سانتی متری تزریق کنیم. همچنین بعضی از سطوح بتنی که در فضای باز و در معرض شرایط آب و هوایی نامناسب هستند و امکان آسیب دیدن آنها زیاد است را با یک لایه رزین یا اپوکسی می‌ پوشانند. این لایه نقش محافظ و عایق را دارد.

ج) آماده سازی سطح بتن تخریب شده

در مرحله سوم سطح بتن تخریب شده را آماده می‌ کنند. برای این مرحله از روش‌ های زیر بهره می‌ گیرند:

1- تمیز کردن سطح بتن به صورت موضعی با مواد مختلف شیمیایی فاقد حلال مانند سدیم تری فسفات.

2- صاف کردن پستی و بلندی‌ های سطح بتن با استفاده از سمباده‌ های مخصوص.

3- استفاده از بخار آب برای ازبین بردن چربی‌ ها و مواد اضافی از روی سطح بتن.

4- غرقاب کردن سطح بتن.

د) اجرای ترمیم و مقاوم سازی بتن و کنترل کیفیت

عملیات تعمیر بتن باید طی زمان ‌بندی خاص اجرا شود و مراحل به طور دقیق با معرفی تعداد نفرات، تجهیزات، روش کار و اعمال تعمیرات، کاشت میلگرد در صورت نیاز، نحوه آماده سازی بتن و غیره انجام شود. مدت زمان لازم برای ترمیم بتن و مقاوم سازی بتن آن با توجه به نوع خرابی، میزان آسیب و روش انتخابی برای ترمیم مشخص می‌ گردد. اجرای پروژه ترمیم و تقویت بتن ممکن است در یک مرحله و جلسه انجام شود و شاید هم نیاز به چندین بار تکرار داشته باشد.

همزمان با اجرای پروژه باید کنترل کیفیت نیز انجام شود. در طول مراحل مختلف ترمیم بتن آزمایشات مختلفی گرفته می‌ شود و بازرسی و نظارت‌ های مکرر صورت می‌ گیرد تا از هرگونه اشتباهی جلوگیری به عمل آید. این کار هم برای ایجاد ایمنی و افزایش استحکام سازه و هم به جهت کنترل قیمت‌ و پایین آوردن هزینه بسیار مهم است. در صورتی که کنترل کیفیت بعد از اتمام کار انجام شود، امکان بررسی دقیق و عمقی وجود نخواهد داشت و متعاقبا ایرادات داخلی در جای خود باقی می ‌مانند و در نهایت منجر به تحمیل هزینه‌‌ های جدید برای تعمیر می‌ شوند.

5/5 - (5 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *