رادبولت
/ توسط تهران تخریب / ابزار ها / 0 نظر

راد بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

راد بولت یکی از مهم‌ترین ابزارهای مهندسی،‌ عملیات‌های عمرانی و ساخت و ساز در دنیای امروز است. معمولاً‌ از انواع راد بولت به منظور برقراری اتصالات سازه، اصلاح و یا تغییر ابعاد سازه، برطرف کردن نقص‌ها، سهولت در جبران اشتباهات مهندسی و مقاوم سازی ساختمان استفاده می‌شود. استفاده از انواع مختلف این ابزار که شکل و اندازه‌های مختلفی دارند، به دلیل کاربرد وسیع آنها در سازه‌های مختلف گسترش یافته است. در ادامه این مطلب به کاربردها و نحوه استفاده از راد بولت می‌پردازیم.

کاشت میلگرد در تهران تخریب توسط متخصصان

روش‌های تولید راد بولت چیست؟

روش‌های تولید راد بولت به دو نوع کارگاهی و تخصصی تقسیم می‌شود که باعث تولید راد بولت سر رزوه دار و راد بولت تمام رزوه می‌شوند:

  • راد بولت سر رزوه دار

راد بولت سر رزوه در کارگاه‌های کوچک، با دقت پایین و با تجهیزات ساده رزوه دار می‌شود که باعث می‌شود کیفیت نهایی محصول به دلیل نظارت کمتر پایین باشد. در واقع این نوع از راد بولت استاندارد نیست و حتی ممکن است در فرایند استفاده از چسب برای کاشت میلگرد دچار آسیب شوند.

  • راد بولت تمام رزوه

راد بولت تمام رزوه یک بولت کاملاً‌ مهندسی شده و دقیق است که با استفاده از تجهیزات خاص و تکنیک‌های علمی به روز ساخته می‌شود. بنابراین کیفیت نهایی این نوع از بولت‌ها بیشتر بوده و احتمال آسیب به آنها کمتر است.

انواع راد بولت

راد بولت‌ها در انواع مختلفی مثل خمیر راد، راد میله‌ای و … تولید می‌شوند که هر یک کاربرد و عملکرد متفاوتی دارند. به منظور استفاده بهینه از راد بولت‌ها لازم است با افراد متخصص مشورت کنید تا بهترین نوع و آلیاژ را به منظور اتصال سازه‌های خود استفاده کنید.

موارد استفاده از راد بولت چیست؟

استفاده از راد بولت برای چسباندن اجزای مختلف سازه مثل سقف، تیر،‌ ستون و دیوار کاربرد دارد. همچنین از راد بولت برای استفاده در صنایع مختلف بهره برده می‌شود. علت استفاده از راد بولت در این صنایع شامل:

  • کاشت راد بولت برای اجرای ژاکت بتنی و ژاکت فلزی جهت افزایش مقاومت سازه‌ها کاربرد دارد
  • کاشت راد در بتن باعث تقویت فونداسیون، ستون‌ها، دیوارها و نهایتا استحکام کلی ساختمان می‌شود.
  • کاشت راد در فونداسیون و جهت نصب صفحه اتصال باعث اجرای بهتر تیر و ستون جدید شده و علاوه بر مقاومت، نظم سازه را نیز افزایش می‌دهد.
  • کاشت چسب راد برای نصبت تجهیزات و آویزهای تاسیساتی به عناصر بتنی ساختمان کاربرد دارد.

کاربردهای رادبولت

کاربرد راد بولت در تاسیسات مکانیکی و کارخانه‌ها

  • در مجتمع‌های بزرگ تجاری با استفاده از خمیر راد بولت می‌توان تاسیسات مکانیکی را تثبیت کرد.
  • با کاشت راد و میلگرد می‌توان تیرهای کنسولی را توسعه داد و مقاومت سازه مکانیکی را افزایش داد.
  • برای ساخت جانپناه یکپارچه می‌توان از کاشت راد بولت در سقف استفاده کرد.
  • در صورتی که قصد افزایش تعداد طبعات را داشته باشید می‌توانید از چسب کاشت راد بولت و انکر بولت برای مقاوم سازی سازه استفاده کنید و تحمل وزن را بالا ببرید.
  • دیوارهای قدیمی و ضعیف را می‌توان با استفاده از راد بولت تقویت کرد.

کاربرد راد بولت در صنعت و عمران

  • اجرای راد بولت در جهت اتصال تیر به دیوار صورت می‌گیرد
  • خمیر کاشت راد بولت جهت اتصال کابین به دیوارها
  • خمیر کاشت جهت اتصال دیوارها به یک دیگر
  • اجرای راد بولت جهت اتصال راه پله‌ها به دیوارهای موجود صورت می‌گیرد.

کاشت راد بولت در بتن چگونه انجام می‌شود؟

برای اتصال راد بولت در بتن لازم است با ایجاد یک حفره به وسیله دستگاه کرگیری و گرد بر بتن محیط را برای اتصال راد فراهم کنید. سپس سوراخ ایجاد شده را با استفاده از یک کمپرسور هوا دستی از گرد و غبار پاک کنید. سپس راد بولت را با استفاده از دستگاه در حفره ایجاد شده در بتن کاشته و محکم کنید. با استفاده از محصور کردن فضای تزریق و افزایش فشار اطراف راد بولت، آن را محکم کنید. در نهایت میلگرد یا راد چسب را با حرکت چرخشی به آرامی وارد کنید تا رزین روی سطح سر ریز نشود.

برای محکم کاری بعد از نصب راد بولت لازم است چند ضربه و ارتعاش به ناحیه کاشت وارد کنید تا اطمینان پیدا کنید که راد بولت به خوبی متصل شده است.

چه عواملی بر عمق کاشت راد بولت موثر است؟

مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر عمق کاشت راد بولت در بتن حداقل فاصله بین میلگردها و موقعیت قرار گیری میلگردها داخل خاموت می‌باشد. همچنین حفظ کاور بتن و پوشش بتنی حائز اهمیت است و بر عمق کاشت راد موثر است. توجه داشته باشید که هر خطایی در عمق کاشت راد بولت می‌تواند بر عملکرد سازه‌ای ستون موثر واقع شود. بنابراین قبل از هر اقدامی برای کاشت راد بولت در فونداسیون یا سایر اجزای سازه، باید با توجه به نوع باربری و در نظر گرفتن تمام محدودیت‌های طرح، از راد بولت، خمیر و میلگرد مناسب استفاده کرد.

تهران تخریب بزرگترین مجموعه اجاره ابزار و تخریب در تهران، خدماتی از جمله: اجاره چکش تخریب ، اجاره هیلتی ، اجاره بتن کن ، برش بتن با سیم ، کاتر و کرگیری

5/5 - (4 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *