/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

نحوه ساخت بتن با کیفیت و مقاوم

بتن یکی از اصلی‌ ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌ شود، از این رو معماران و مهندسان اجرایی پروژه‌ های مختلف ساخت و ساز، باید از نحوه ساخت بتن با کیفیت و مقاوم به خوبی آگاهی داشته باشند. مقاومت ساختمان تا حدود زیادی به مقاومت بتن آن بستگی دارد، بنابراین برای ساخت بتن باید نهایت دقت را به خرج داد.

در این مقاله از تهران تخریب قصد داریم به بررسی نحوه ساخت بتن با کیفیت و مقاوم بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید برای پروژه‌های ساخت و ساز خود از بتنی مستحکم و درجه یک استفاده کنید، پیشنهاد می‌ کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر نیاز به اجاره هیلتی تهران دارید میتوانید با شماره های زیر سایت تماس بگیرید.

نحوی ساخت بتن

نحوه ساخت بتن

بتن به طور کلی از ترکیب آب، سیمان، ماسه و شن (سنگدانه یا همان گراویه) تشکیل می‌ شود. میزان مقاومت و کیفیت بتن به نوع ترکیب شدن این مواد با یکدیگر بستگی دارد. باید هنگام ساخت بتن نسبت این مواد رعایت شود تا نتیجه مطلوبی حاصل گردد. از آنجایی که مقاومت بتن در استحکام کلی ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد، باید هنگام ساخت و تهیه آن موارد مختلفی را رعایت نمایید.

از مهمترین این موارد می‌ توان به استفاده از مواد اولیه با کیفیت، ترکیب درست مواد با یکدیگر، حفظ نسبت‌ های مواد، استفاده از روش‌ های ساخت درست و اصولی و… اشاره نمود. آموزش ساخت بتن از الزامات در زمینه ساخت و ساز است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌ کنند، باید طرز تهیه بتنی با کیفیت و استحکام بالا را فرا بگیرند.

برای ساخت بتن از روش‌ ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌ شود که هر کدام از ویژگی‌ هایی برخوردار است. در ادامه به بررسی و شرح آنها خواهیم پرداخت.

خدمات تخریب و برش بتن تهران تخریب: می توانید برای بتن کن، کرگیری بتن، هیلتی با کارشناسان تهران تخریب در تماس باشید

روش های ساخت بتن

ساخت بتن از طریق روش‌ های دستی و یا استفاده از دستگاه صورت می‌ گیرد. برای ساخت بتن با هر کدام از این روش‌ ها باید مراحلی طی شود و الزاماتی انجام شود. برای بدست آوردن بتنی مستحکم که مقاومت فشاری مطلوبی داشته باشد، باید از اطلاعات و دانش کافی درباره نحوه ساخت بتن برخوردار باشید.

ساخت بتن با روش دستی

در این روش ابتدا حوضچه‌ ای ایجاد نموده و درون آن را به مقدار لازم آب می‌ ریزند. سپس سیمان، ماسه و شن یا سنگ‌ ها و گراویه‌ ها را با نسبت‌ های درست اضافه می‌ کنند و با بیل به خوبی آنها را هم زده و با یکدیگر ترکیب می‌ نمایند. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بتن آماده می‌ شود.

البته این روش بسیار قدیمی شده است و دیگر از آن استفاده نمی‌ شود. درصد خطا در اندازه مواد اولیه در این روش بالا بوده و ممکن است کیفیت بتن بدست آمده مطلوب و راضی کننده نباشد. همچنین ساخت بتن با روش دستی زمان زیاد و نیروی انسانی زیادی لازم دارد.

اصول ساخت بتن

ساخت بتن با میکسر

میکسر دستگاهی است که برای ترکیب مواد اولیه بتن در ساختمان سازی از آن استفاده می‌ شود. این دستگاه در مدل‌ های مختلف برقی، بنزینی و دیزلی در بازار موجود است، دارای ظرفیتی 300 لیتری است. برای استفاده از این دستگاه مکانیکی باز هم باید از اطلاعات لازم درباره اندازه و نسبت مواد اولیه آگاهی داشته باشید و مقدار درستی از هرکدام را درون دستگاه بریزید.

میکسرها دارای ظرفیت‌ های مختلفی هستند اما رایج‌ ترین و پرمصرف‌ ترین این دستگاه‌ ها میکسر 300 لیتری است که در حدود 250 لیتر بتن را تولید می‌ کند. برای ساخت بتن با میکسر کارگران باید مطابق با دستورات معمار اصلی میزان درستی از سیمان، ماسه، آب و گراویه را داخل دستگاه ریخته و سپس دستگاه با استفاده از نیروی برق یا بنزین و دیزل شروع به چرخیدن و ترکیب کردن مواد اولیه با یکدیگر می‌ نماید.

پیشنهاد تهران تخریب: میتوانید برای تقویت بتن، مقاله اجرای ترمیم بتن در ساختمان مطالعه کنید.

ساخت بتن در کارگاه های بزرگ

در کارگاه‌ های بتن سازی معمولا در حجم‌ های بالا توسط دستگاه‌ های مخصوص در ابعاد بزرگ اقدام به بتن سازی می‌ کنند. میکسرهای این کارگاه‌ ها از ظرفیت بالایی برخوردارند و به صورت ثابت در یک نقطه قرار می‌ گیرند. در اطراف دستگاه میکسر یک دستگاه برای حمل شن و ماسه و سنگدانه‌ ها به همراه مخازن آب و سیمان قرار دارد.

این دستگاه‌ها قابل برنامه ریزی هستند و می‌ توان نسبت درست از اختلاط مواد را درون نرم افزار مربوطه وارد نمود تا دستگاه به طور خودکار میزان مشخصی از هر مواد اولیه را برای ساخت بتن استفاده کند. از آنجایی که حجم تولید بتن در کارگاه‌ های بتن سازی بسیار زیاد است از کامیون‌ های حمل بتن که دارای تانکرهای مخصوصی هستند برای جابجایی بتن استفاده می شود. این تانکرها نیز خود نقش میکسر دارند و باعث هم زدن و ترکیب شدن مواد بتن می‌ شوند.

تماس با ما تهران تخریب

عیار بتن چیست؟

عیار بتن در واقع مشخص کننده میزان کیفیت آن است. در ساخت بتن از عیارهای مختلف برای کاربردهای متفاوت استفاده می‌ شود، اما مرسوم‌ ترین عیار بتن عیار 350 است. درصد عیار با توجه به درصد سیمان مورد استفاده در ساخت آن تعیین می‌ شود. البته به غیر از سیمان میزان مواد اولیه دیگر نیز در عیار بتن تاثیر دارند اما نقش سیمان پر رنگ‌ تر خواهد بود. هر چقدر میزان سیمان در ساخت بتن بیشتر باشد، مقاومت آن نیز افزایش می‌ یابد.

ساخت بتن با عیار 350 معمولا برای سازه‌ های مسکونی در نظر گرفته می‌ شود. اما برای ساختمان‌ های بزرگتر و سازه‌ های عظیم مانند سدها، مجتمع‌ های تجاری، سازه‌ های صنعتی و … باید از بتن با عیار بالاتر استفاده نمود.

اهمیت طرح اختلاط بتن

در ساخت بتن طرح اختلاط یا همان ترکیب کردن درست مواد با میزان مشخص و اصولی از اهمیت بالایی برخوردار است. حفظ نسبت‌ های مواد اولیه باعث به وجود آمدن بتنی با کیفیت و مقاوم خواهد شد. این که چه میزان از سیمان تحت چه شرایطی با چه میزان از ماسه، آب و در چه سطحی از اختلاط قرار گیرند، اساس ساخت بتن محسوب می‌ شود.

این طرح اختلاط با توجه به نوع بتن و کاربرد آن می‌ تواند متغیر باشد. برای مثال طرح اختلاط یا همان نسبت هر کدام از مواد اولیه در بتن فونداسیون یک ساختمان مسکونی با بتن مورد استفاده در سقف‌ های آن تفاوت دارد. همچنین این طرح اختلاط در سازه‌ های مختلف نیز با یکدیگر یکسان نمی‌ باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *