وضعیت بتن
/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

ویژگی‌ های یک سازه بتنی باکیفیت چیست؟

بدون شک، تفاوت بسیار زیادی بین یک سازه بتنی مرغوب و یک سازه بتنی بی کیفیت وجود دارد. همانگونه که می‌ دانید، ماده اصلی سازه‌ های بتنی، بتن است. بتن باکیفیت به راحتی ریخته می‌ شود و در شرایط محیطی سخت به خوبی مقاومت می‌ کند. این مثال‌ ها تنها گوشه‌ ای از ویژگی‌ های یک سازه بتنی باکیفیت است. اگر قصد دارید با ویژگی یک سازه بتنی باکیفیت، آشنا شوید این مقاله از سایت تهران تخریب را تا پایان مطالعه کنید.

ویژگی های بتن با کیفیت

بتن از چه موادی ساخته شده است؟

قبل از اینکه به بررسی ویژگی‌ های سازه بتنی مرغوب بپردازیم، خوب است تا کمی با ویژگی‌ های اساسی بتن آشنا شویم. اولین شرط باکیفیت بودن سازه بتنی، مرغوبیت بتن به کار رفته در آن است. اما سوال اینجاست، بتن باکیفیت از چه موادی تشکیل شده است؟

سیمان

یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده بتن، سیمان است که بر روی مقاومت آن، تاثیر مستقیم می‌ گذارد. به میزان هر کیلوگرم سیمان موجود در هر متر مکعب بتن، عیار سیمان می‌ گویند. عیار بتن معمول به کار رفته در ساخت و ساز ایران، 350 است. به طور کلی یکی از ویژگی‌ های سازه بتنی باکیفیت، به کار رفتن سیمان به اندازه استاندارد در بتن سازه است.

آب

آب از دیگر اجزای تشکیل دهنده بتن است که کیفیت آن در بتن، حائز اهمیت است. چرا که ناخالصی‌ های موجود در آب می‌ تواند در گیرش سیمان اثر بگذارد و اختلالاتی را بوجود بیاورد. این موضوع، روی مقاومت بتن اثر نامطلوب می‌ گذارد. نسبت آب به سیمان باید چیزی حدود ۲۵ درصد باشد. البته نسبت آب به سیمان در کارگاه‌ های ساختمانی، بیشتر از این مقدار است. اگر نسبت آب به سیمان رعایت شود، سازه بتنی باکیفیت بدست میاید.

پیشنهاد تهران تخریب: اجاره پیکور برقی

بتن مرغوب و باکیفیت چه ویژگی‌ هایی دارد؟

وزن بتن

نوع دانه‌ های بتن و تراکم آنها، وزن بتن را مشخص می‌ کند. هرچه دانه‌ های سنگی، سبک‌ تر باشند، سازه سبک‌ تر خواهد بود. در طرفی دیگر، اگر دانه‌ های سنگی، سنگین باشند، سازه نیز سنگین‌ تر خواهد بود. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به این موضوع بیاندازیم، وزن بتن، چیزی حدود 300 تا 5000 کیلوگرم بر متر مکعب است.

ویژگی‌ های ظاهری بتن مرغوب

بتن مرغوب، رنگ خاکستری دارد. این بتن‌ ها، لزوما دارای شکل خاصی نیستند و به شکل قالب خود در می‌ آیند. لازم به ذکر است که بتن مرغوب، دارای بافت نیست و بویی ندارد.

کیفیت بتن

مقاومت فشاری بتن باکیفیت

یکی از رکن‌ های اصلی در سنجیدن کیفیت بتن، مقاومت آن در مقابل فشار است. مقاومت بتن باید 28 روز پس از ساخت، مورد محاسبه قرار بگیرد. مقاومت فشاری بتن، نسبت به سن بتن، افزایش می‌ یابد. در بتن‌ های مرغوب با مقاومت فشاری بالا، مقدار سیمان نسبت به آب، افزایش می‌ یابد. مقاومت فشاری بالا، از دیگر ویژگی‌ های سازه بتنی باکیفیت است.

مقاومت کششی بتن

خوب است بدانید که مقاومت کششی بتن، بسیار ناچیز است. این مقدار به طور میانگین 11 درصد مقاومت فشاری بتن است.

بتن باکیفیت دوام بالایی دارد

اگر در مرحله ساخت بتن، تمامی مشخصات فنی رعایت شود، این ماده، دوام و پایایی بالایی خواهد داشت. عوامل مختلفی دوام بتن را مشخص می‌ کنند که به شرح زیر هستند:

● نسبت آب به سیمان

● استفاده از مواد حباب ساز در مرحله یخ زدن بتن

● ساخت بتن در شرایط خوب و مناسب و قرار نگرفتن آن در مجاورت آب یا خاک آلوده

مقالات مرتبط: کاشت میلگرد در ستون

مواد افزودنی مورد استفاده در ساخت بتن

این کار، کارایی بتن را افزایش می‌ یابد. برای این کار کافی است علاوه بر آب و سیمان به بتن مواد افزودنی اضافه شود. لازم به ذکر است که نوع و میزان مواد افزودنی، باید با تایید دستگاه نظارت باشند.

ساخت بتن باکیفیت با درجه حرارت مناسب

عدم توجه به میزان درجه حرارت در ساخت بتن، می‌ تواند موجب بروز مشکلاتی در ریختن بتن و نهایتا کاهش مرغوبیت بتن بشود.

ویژگی‌ های یک سازه بتنی باکیفیت چیست؟

تا اینجا به بررسی ویژگی‌ های بتن مرغوب پرداختیم. چرا که بتن مرغوب، به خودی خود یکی از رکن‌ های سازه بتنی باکیفیت است. در این قسمت مقاله، قصد داریم به طور جدی، تمام ویژگی‌ های سازه بتنی باکیفیت را بررسی کنیم.

اسلامپ در بتن‌ های با مقاومت بالا

سازه‌ های بتنی با مقاومت بالا، به دلیل وجود مواد افزودنی در ترکیب بتن، اسلامپ بالایی دارند. اگر یک بتن، بدون استفاده از مواد افزودنی به وسیله آب، اسلامپ بالای 10 داشته باشد، این بتن، باکیفیت نیست. البته این موضوع کمی در خصوص بتن‌ های با مقاومت بالا، متفاوت است. چرا که در بتن‌ های با مقاومت بالا از مواد افزودنی قوی کاهنده آب، استفاده می‌ شود ک بوسیله این ماده، بتن می‌ تواند بدون اسلامپ با پخش شدگی کامل باشد.

بتن با مقاومت بالا دارای چسبندگی است

در سازه‌ های بتنی باکیفیت، اسلامپ بتن‌ ها بالای 11 سانتی متر هستند. با این وجود بتن‌ ها دارای ویژگی چسبندگی خاصی هستند. لازم به ذکر است که به دلیل میزان چسبندگی بالا در این نمونه، کار با یک بتن اسلامپ مقاومت بالا به مراتب، سخت‌ تر از کار با بتن معمولی است.

دانه بندی در بتن‌ های با مقاومت بالا

اکثر بتن‌ های معمولی تولیدی از دانه بندی صحیحی ندارند. چرا که در ایران، به دلیل مناسب نبودن دانه بندی شن و ماسه، تمامی دانه بندی بتن، درون منحنی قرار نمی‌ گیرند. اگر می‌ خواهید بتن با کیفیتی داشته باشید، باید دانه بندی صحیح را برای آن پیدا کنید. توجه داشته باشید که استفاده از دانه‌ هایی با اندازه بزرگتر از 19 mm برای تولید بتن‌ هایی با مقاومت بالا مناسب نیست.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی‌ های یک سازه بتنی با کیفیت آشنا کنیم. دریافتید که بتن با مقاومت بالا، یک سازه بتنی باکیفیت را تشکیل می‌ دهد. همینطور بررسی کردیم که سه ویژگی اصلی یک سازه بتنی مرغوب، چیست. انتظار می‌ رود که با خواندن این محتوا، بتن با مقاومت بالا را از بتن‌ های معمولی، تشخیص دهید.

مجموعه تهران تخریب آماده است تا تمامی خدمات اعم از تخریب بتن، اجاره ابزار تخریب و… به شما عزیزان ارائه دهد. جهت آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات تهران تخریب به بخش خدمات سایت مراجعه نمایید.

 

 

 

5/5 - (4 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *