تفنگ میخ کوب
/ توسط تهران تخریب / ابزار ها / 0 نظر

تفنگ میخ کوب چیست و چه کاربردی دارد؟

تفنگ میخ کوب چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا با نحوه استفاده این دستگاه آشنا هستید؟ تفنگ میخکوب نوعی دستگاه است که از آن جهت اتصال دادن قطعات مختلف چوبی و فلزی به وسیله انواع میخ‌ ها استفاده می‌ کنند. این نوع تفنگ قابلیت میخکوبی برای انواع مختلف میخ‌ های دو پایه، شانه‌ ای، پالت، نواری و غیره را دارد و در حال حاضر جهت بالا بردن سرعت و کیفیت انجام کار جایگزین برخی از ابزارهای دستی شده است و می‌ توان گفت که با وجود ساده بودن کاربرد گسترده‌ ای در صنایع مختلف مانند صنایع چوبی دارد. در این مقاله تفنگ میخکوب و کاربردهای آن را بررسی می‌ کنیم.

 

در سایت تهران تخریب می‌ توانید انواع ابزارهای تخریب ساختمان، از جمله اجاره هیلتی را در سریع ترین زمان ممکن اجاره کنید.

 

آشنایی با تفنگ میخ کوب

گفتیم که تفنگ میخکوب دستگاهی است که از آن جهت اتصال دادن قطعات مختلف چوبی یا فلزی به وسیله انواع میخ‌ ها استفاده می‌ کنند، این دستگاه پرکاربرد قابلیت میخکوبی برای انواع میخ‌ های دااری دو پایه، شانه‌ ای، پالت و غیره را دارد و خود نیز در دو نوع مختلف میخکوب برقی و میخکوب بادی می باشد.

نوعی میخکوب بادی با استفاده از انرژی باد و فشردن هوا و نوع میخکوب برقی با استفاده از باتری یا برق مستقیم کار می‌ کند. که البته نوع برقی وزن کم تری نسبت به نوع بادی دارد و برای بسیاری از مصارف خانگی گزینه مناسبی می‌ باشد. از طرفی امکان استفاده کردن از آن در فضاهای سرپوشیده وجود دارد و برای استفاده از آن نیاز به هیچ گونه تخصص و مهارت خاصی نخواهید داشت و می‌ توانید با استفاده از یک باتری و یا اتصال به برق شهری آن را راه‌ اندازی کنید.

اما میخکوب بادی عمر مفید و قدرتی بیش تری در مقایسه با میخ‌کوب برقی دارد که به آن میخ‌کوب پنوماتیک نیز می‌ گویند. این میخکوب قابلیت استفاده با شیلنگ عبور دهنده هوا و کمپرسور هوا را دارد که به دستگاه متصل می شوند.

 

کاربردهای دستگاه میخکوب

از رایج‌ ترین کاربردهای دستگاه میخکوب می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جهت استفاده کردن در بسیاری از سیستم‌ های مکانیکی و برقی
  2. جهت نصب کردن انواع دکوراسیون داخلی و دیوار سبک
  3. ایجاد کردن اتصال بین صفحات مختلف فلزی، چوبی، بتن و تیرآهن‌ ها
  4. اتصالات موقت و دائم در کلیه عملیات‌ های عمرانی
  5. نصب کردن ورق‌ های فلزی و برخی از زائده‌ های برشی در عرشه فولادی و سقف کامپوزیت
  6. نصب کردن پوشش‌ های توری فلزی، ایزولاسیون و برخی دیگر از مصالح به سطوح بتنی

 

نحوه استفاده از دستگاه میخ‌کوب

نحوه اتصال دادن انواع قطعات به سطوح بتنی یا فلزی با دستگاه میخکوب به وسیله تفنگ و چاشنی آن انجام می‌ شود، جهت انجام این کار ابتدا باید چاشنی دستگاه را جهت پرتاب کردن میخ انتخاب کنید، سپس دستگاه میخکوب را در یک زاویه درست و مشخصی نسبت به سطح فلزی یا بتنی قرار دهید که قصد دارید عملیات میخکوبی را بر روی آن اجرا کنید.

میخکوبی با استفاده از این دستگاه به دو صورت میخ بی سر و مستقیم انجام می‌ شود. در روش مستقیم میخ باید به طور کاملاً عمودی برای قطعه مورد نظر کوبیده شود، به این ترتیب اتصال دو قطعه به درستی انجام خواهد شد، اما در روش دیگر یعنی میخ بی سر ابتدا دستگاه در یک زاویه مشخص و معینی برای قطعه قرار گرفته و در نهایت با فشردن ماشه آن عمل میخکوبی انجام خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده تفنگ میخکوبی

تفنگ میخکوبی مانند دیگر دستگاه‌رهای فنی از بخش‌ ها و اجزای مختلف زیر تشکیل شده‌ است:

  1. کشوی خشاب
  2. خروجی میخ
  3. برچسب هشدار
  4. پوشش اگزوز
  5. جای خشاب
  6. ورودی هوا
  7. اهرم
  8. ماشه
  9. بدنه

مزیت‌ های استفاده از تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب مزیت‌ های زیادی دارد و به همین دلیل در حال حاضر جایگزین برخی از ابزارهای دستی شده است که از جمله این مزیت‌ ها موارد زیر هستند:

  1. تنوع بسیار بالای میخ‌کوب‌ ها جهت استفاده کردن در کاربری‌ های مختلف
  2. قابلیت استفاده کردن به مدت طولانی در کارگاه‌ ها
  3. استهلاک پایین
  4. مقرون به صرفه بودن در مقایسه با روش‌ های سنتی
  5. استفاده آسان
  6. عدم نیاز به تخصص و مهارت بالا جهت استفاده از آن
  7. افزایش دادن سرعت کار جهت اتصال دادن قطعات مختلف

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *