/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

نحوه محاسبه کاشت میلگرد در بتن + فرمول محاسبات

در زمان ساخت یک بنا امروزه از انواع بولت و میلگرد برای تقویت سازه بتنی استفاده می‌ شود. در بسیاری از مواردی که قصد تغییر نقشه، جبران اشتباهات در نقشه کشی و اجرا و… را داریم باید سراغ کاشت میلگرد برویم. البته باید در نظر داشته باشید که روند کاشت نیاز به انجام محاسبات بسیار تخصصی و دقیق دارد تا نتیجه مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت روند کارهای شما به مشکل بر خواهد خورد. روند محاسبه امروزه استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ ای و تخصصی قابل انجام است که با کمترین خطا نتیجه نهایی آزمایش‌ ها و این بررسی‌ ها را تحلیل می‌ کند. در ادامه این مطلب متخصصین ما در سایت تهران تحریک توضیحات بیشتری را در خصوص نحوه محاسبات کاشت میلگرد در بتن با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

محاسبه کاشت میلگرد در بتن

استانداردهای مربوط به محاسبه کاشت میلگرد

استانداردهای کلی و چارچوب‌ های خاصی برای کاشت وجود دارد که رعایت آنها باعث می‌ شود کیفیت نهایی کار بهبود یابد. تمامی استاندارد‌ها توسط کارشناسان و افراد متخصص تعیین شده‌ اند و رعایت آنها در زمان کاشت میلگرد ضروری است. در زمان انجام حتماً باید آرماتور یا میلگرد مورد نظر شما در در حالت خاصی درون بتن قرار داده شود. در غیر این صورت نتیجه کار مناسب نخواهد بود. کارکرد این استانداردها برای ما این است که محل سوراخ مورد نظر برای کاشت میلگرد و سایر پارامترهای مربوطه مانند عمق و جهت آن را تعیین می‌ کنند.

از سوی دیگر طبق استانداردهای وضع شده باید سراغ چسب‌ های مخصوص متناسب با شرایط مورد نظر رفت. البته در بسیاری از موارد محاسبه کاشت میلگرد برای مشتریان را حذف شده و اطلاعات خاصی مربوط به روند انجام کار و استفاده از چسب مخصوص روی بسته بندی چسب‌ ها یا دفترچه راهنمایی این محصولات ذکر شده است.

خدمات تهران تخریب: ما به صورت تخصصی کارهای اجاره ابزار، اجاره هیلتی، کاشت میلگرد و تخریب بتن را انجام می دهیم کافیست که با ما در تماس باشید.

تماس با ما تهران تخریب

پارامترهای مهم در زمان محاسبه کاشت میلگرد

برای انجام محاسبه باید حتماً به اطلاعات دقیقی دسترسی داشته باشیم. به طور کلی روند محاسبه، دو دسته از اطلاعات خاص را در اختیار ما قرار می‌ دهد که در ادامه نگاه دقیق‌ تری به این دسته بندی می‌ اندازیم.

  • بررسی رفتارهای سطح مقطع مورد نظر که قصد کاشت میلگرد در آن را داریم: اطلاعات مفیدی که در این دسته بندی موجود می‌ باشند عبارتند از محاسبه بار اعمال شده روی میلگرد، تعیین محل قرار گیری یا کاشت میلگرد و بولت و پیش بینی رفتار‌های سطح مقطع در زمان کاشت
  • محاسبه عمق: در اختیار داشتن اطلاعات به ما اجازه می‌ دهد تا نوع میلگرد و دستگاه کرگیری بتن مورد نظر خود را بهتر مشخص کنیم و روند سوراخکاری به شکلی بهینه و صحیح انجام شود.

محاسبات مربوط به عمق کاشت میلگرد

پارامترهای مختلفی عمق را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. بسته به نیاز افراد روند محاسبات می‌ تواند نوع میلگرد مورد نظر آنها را مشخص کند. برای میلگردهایی که دارای ساختار با کیفیت و خواص فیزیکی بهتری هستند، امکان کاشت میلگرد در عمق بالا وجود دارد. اما نمونه‌ های دیگر میلگرد کیفیت آنها پایین‌ تر است، فقط در عمق‌ های کمتر قابل استفاده می‌ باشند. یکی دیگر از پارامترهایی که محاسبه کاشت میلگرد در خصوص عمق آن برای ما مشخص می‌ کند، نوع چسب مورد نیاز است. با توجه به این موارد قطعاً روی کیفیت کار در پایان فرآیند تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و عدم توجه به آنها تبعات منفی زیادی را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: حفاظت از خوردگی فولاد در بتن

نحوی محاسبه کاشت میگلرد در ستون

نحوه محاسبه کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

در بسیاری از موارد شرکت های تولید کننده بولت و میلگرد مخصوص کاشت، اطلاعات مورد نیاز شما را در جدول‌ های خاصی که پارامترهای مختلف کار در آن ذکر شده، اعلام می‌ کنند. البته نباید این موضوع را فراموش کنید که تمامی اطلاعات ذکر شده در این جداول به صورت پیش‌ فرض هستند و تنها باید به اطلاعات دقیق و آمارهایی که توسط کارشناسان فنی اعلام شده اعتماد کنید. معمولاً روند محاسبه کاشت میلگرد برای کاشت به دو شکل فشاری و کششی انجام می‌ شود که فرمول استفاده شده در این روش‌ ها متفاوت است. در ادامه نگاهی دقیق‌ تر به این دو روش خواهیم انداخت.

فرمول‌ های محاسباتی کاشت میلگرد

برای کاشت آرماتور کششی در سازه‌ های بتنی از فرمول زیر استفاده می‌ کنند:

 Ld = k1 * K2 * Ldb

در ادامه به پارامترهای مختلف استفاده شده در این فرمان می‌ پردازیم:

  • Ldb: این پارامتر حقوق پایه میلگرد را به ما نشان می‌ دهد.
  • K2: این ضریب به ما مقدار آرماتور مورد نیاز نسبت به میزان آرماتور کاشته شده را نشان می‌ دهد.
  • K1: مقدار این پارامتر معمولاً ۲.۱ در نظر گرفته می‌شود. اما اگر فاصله عرضی بین میلگردهایی که کاشتیم از چشم برابر قطر آنها کمتر باشد و قطر کاور بتن که روی آرماتور کاشته شده قرار می‌ گیرد، سه برابر از قطر آن بیشتر باشد؛ این پارامتر را ۵.۱ در نظر خواهیم گرفت.
  • Ld: این پارامتر به ما حداقل طول کاشت آرماتور را نشان می‌ دهد.

در روش دیگر، حداقل طول کاشت آرماتور در روش فشاری را با فرمول زیر محاسبه می‌ کنند:

 Ldc = a1 * a2 * Ldcb

پارامتر‌های مختلف به کار رفته در این فرمول را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • Ldcb: این پارامتر نشان دهنده طول مبنای گیرایی میلگرد تحت فشار است.
  • a2: این پارامتر را معمولا 1 در نظر می‌ گیرند.
  • a1: این پارامتر میلگرد مورد نیاز را برای ما مشخص می‌ کند.
  • Ldc: حداقل طول در نظر گرفته شده برای کاشت آرماتور فشاری را به ما نشان می‌ دهد.

نرم افزار محاسبه کاشت میلگرد

استفاده از نرم افزار برای محاسبه کاشت میلگرد

امروزه با استفاده از نرم افزار‌ها روند محاسبه کاشت میلگرد بسیار ساده شده است. بسیاری از متخصصان می‌ توانند به راحتی محاسبات را انجام دهند اما نباید از وقت گیر بودن روال این کارها صرف نظر کرد. استفاده از نرم افزارهایی که به صورت تخصصی برای این کار طراحی شده‌ اند به ما اجازه می‌ دهد تا در کمترین زمان ممکن محاسبات پیچیده ریاضی مربوط به کاشت را انجام دهیم و به نتیجه نهایی برسیم. در این نرم افزارها اطلاعات دقیق به عنوان ورودی از شما گرفته می‌ شوند و سپس سایر داده‌ های مورد نیاز که از طریق فرمول‌ها محاسبه می‌ شوند را در اختیارتان خواهند گذاشت.

نرم افزار REBAR

یکی از نرم افزارهایی است که به شما اجازه می‌ دهد تا مراحل بعد از کاشت را با استفاده از مدل سازی سه بعدی مشاهده کنید و خطاهایی که ممکن است در زمان کار رخ دهند را پیش بینی نمایید.

سخن نهایی

در این مطلب از سایت تهران تخریب ما سعی کردیم که نمایی کلی از روند محاسبه کاشت میلگرد را در اختیار شما قرار دهیم. اما نباید به هیچ عنوان این موضوع را از یاد ببرید که روند دسترسی به فرمول‌ های محاسباتی و داده‌ های دقیق باید توسط افراد متخصص انجام شود تا نتیجه نهایی کار باب میل شما باشد.

از سوی دیگر محول کردن این وظایف به افراد متخصص و با تجربه می‌ تواند خیال شما را نسبت به اشتباهات رایجی که ممکن است در روند کار رخ دهد، راحت کند. چرا که در صورت بروز هر اشتباهی نیز مسئولیت نهایی بر عهده ناظر فنی کار خواهد بود. از طرفی روند محاسبه کاشت میلگرد را به هیچ عنوان سهل انگارانه طی نکنید تا امنیت و استحکام سازه مورد نظرتان حفظ شود.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *