مقررات کاشت میلگرد در بتن
/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

آیین نامه ها و مقررات کاشت میلگرد در بتن چیست؟

یکی از روش های مقاوم سازی سازه های بتنی کاشت میلگرد در بتن است. برای اینکه این عملیات به درستی و مطابق اصول انجام گیرد لازم است تا از آیین نامه ها و مقررات کاشت میلگرد در بتن برای انجام این عملیات استفاده شود. توصیه می شود این ضوابط در تمامی مراحل کاشت انجام گرفته و رعایت شود تا بهترین عملکرد حاصل شود. کاشت میلگرد در بتن بدون رعایت ضوابط و استانداردها می تواند نتایجی عکسی به دنبال داشته و حتی به تضعیف و تخریب بتن منجر گردد. به طور کل کاشت میلگرد در بتن یکی از باصرفه ترین روش ها برای تقویت سازه است که اگر مطابق استانداردها انجام شود می تواند نتایج بسیار خوبی در مقاومت سازه ای را نمایان سازد.

ضوابط و مقررات کاشت میلگرد در بتن

این روش از فعالیت هایی است که در برابر تغییرات نقشه های سازه و معماری، تغییر کاربری و …به منظور افزایش مقاومت سازه مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاشت از چسب برای کاشت میلگرد استفاده می کنند. این چسب ها دارای ترکیبات شیمیایی مختلف همراه با مشخصات مقاومتی و شیمیایی مختلف است.

ضوابط و مقررات کاشت میلگرد در بتن

آیین نامه کاشت میلگرد در بتن چیست؟

به این منظور به صورت استاندارد لازم است مطابق آیین نامه کاشت میلگرد در بتن عمل شود. از نکات آیین نامه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. میلگرد مورد استفاده برای کاشت لازم است آجدار و تمام رزوه همراه با پوشش محافظ یا بدون پوشش محافظ باشند.
  2. میلگردهای آجدار به دلیل چسبندگی بالاتر در مقایسه با میلگردهای ساده و بدون آج از سوی آیین نامه کاشت میلگرد توصیه می شوند.
  3. میلگرد های مورد نظر لازم است پیش از استفاده از لحاظ مقاومتی مورد بررسی قار گیرند و تست شوند. میلگردهای موجود در بازار اغلب در اندازه های 6 تا 32 میلیمتر و در استانداردهای A1، A2 و A3 یافت می شوند. در تیت میلگرد باید رعایت شود که کمترین تغییر شکل میلگرد نسبت به حالت اولیه در زمان گسیختگی لازم است بالای 8 درصد باشد.
  4. ضریب الاستیسیته فولاد میلگرد به منظور کاشت لازم است برابر با 2 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.
  5. فاصله بین میلگردهای کاشته شده نمی بایست از قطر میلگرد کمتر باشد. این به این معنی است که برای مثال اگر کاشت میلگرد در بتن با میلگردهای 25 میلیمتر انجام می گیرد فاصله بین کاشت دو میلگرد نسبت به یکدیگر حداقل می بایست 25 میلیمتر بوده و از این اندازه کمتر نباشد. این امر به دلیل درگیری بهتر میلگردها با اپوکسی و ممانعت از ایجاد حفره های هوا در زمان تزریق چسب کاشت میلگرد است.
  6. به منظور پیشگیری از نفوذ رطوبت به میلگردهای کاشته شده در بتن و حفظ میلگردها و اپوکسی مورد استفاده در چسب تزریق شده در برابر آتش سوزی لازم است تا از سنگدانه های بتنی به عنوان پوشش میلگردها استفاده شود. البته این پوشش نباید از قطر میلگرد کاشته شده کمتر باشد و از بزرگترین اندازه اسمی سنگدانه های مورد استفاده در پوشش نیز نباید کوچک تر باشد.
  7. اگر هدف از کاشت میلگرد در بتن در ادامه مقطع ستون است لازم است تا کاشت روی مقطع ستون انجام گیرد و سطح مقطع میلگردهای کاشته شده در بتن نسبت به سطح مقطع ستون باید بین 8/0 تا 8 درصد باشند.
  8. حداقل تعداد میلگردهای کاشته شده در بتن برای میلگردهای درون خاموت مستطیلی برابر 4 عدد است.
  9. استفاده از جدول عمق کاشت میلگرد در بتن با دانستن مقاومت کششی بتن و اندازه و سایز میلگرد لازم است انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در رابطه با کاشت میلگرد میتوانید از کارشناسان تهران تخریب راهنمایی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *