بتن مسلح
/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

بتن مسلح چیست و فرق آن با بتن غیر مسلح

استفاده از انواع سازه‌ های بتنی در ساخت و ساز امروزه نقش بسیار مهمی دارد و شناخت انواع این سازه‌ ها می‌ تواند به شما کمک زیادی بکند. به طور کلی بتن‌ ها را به دو دسته کلی بتن مسلح و بتن معمولی تقسیم می‌ کنند. هر یک از این بتن‌ ها در شرایط متفاوتی کاربرد دارند و شناخت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. روند اجرا، خصوصیات فیزیکی و مواد اولیه برای اجرای هر کدام از این بتن‌ ها متفاوت است. در ادامه این مطلب از سایت تهران تخریب قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که بتن مسلح چیست و فرق آن با بتن غیر مسلح را برای شما توضیح دهیم.

تهران تخریب بزرگترین مجموعه اجاره ابزار در تهران است. برای استعلام قیمت اجاره هیلتی ساعتی ، هفتگی، روزانه و ماهانه میتوانید با کارشناسان تماس بگیرید.

بتن مسلح پیش ساخته

بتن غیر مسلح چیست؟

برای درک بهتر تفاوت بین بتن غیر مسلح یا معمولی و بتن مسلح بهتر است هر کدام از این فرآورده‌ ها را بهتر بشناسید. اجزای تشکیل دهنده بتن غیر مسلح با نام بتن معمولی نیز شناخته می‌ شود، ملات و سنگ دانه هستند. معمولاً در این نوع بتن سنگدانه‌ های درشت راشن و سنگدانه‌ های ریز را ماسه‌ ها تشکیل می‌ دهند که باعث افزایش چسبندگی ساختار بتن می شوند. استفاده از سیمان و آب در کنار این سنگدانه‌ ها باعث به هم چسبیدن آنها خواهد شد و استحکام نهایی آن را افزایش خواهد داد.

یکی از مزایای اصلی بتن غیر مسلح یا معمولی مقاومت بالای آن در برابر فشار است. اما نباید فراموش کرد که این محصولات در برابر نیروهای کششی مقاومت پایینی دارند و به همین دلیل از میلگردهای فولادی برای مسلح کردن این نمونه از بتن استفاده می‌ شود. استفاده از میلگردهای فولادی اجازه می‌ دهد تا علاوه بر مقاومت در برابر فشار، مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی نیز افزایش یابد. پس به این صورت می‌ توانیم بگوییم که اصلی‌ ترین تفاوت بتن مسلح با بتن غیر مسلح، مقاومت بیشتر آن در برابر نیروهای خمشی و کششی است.

پیشنهاد تهران تخریب: اگر قصد دارید بتنی که از قبل ساخته شده است را تخریب کنید. می توانید از ابزار هایی مثل بتن کن استفاده کنید.

آشنایی با بتن مسلح

استفاده از فولاد درون بتن مسلح، انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. چرا که ضریب انبساط فولاد و بتن تقریباً یکسان است. از همین رو در زمان افزایش دما و وقتی فولاد درون بتن منبسط می‌ شود، احتمال ترک خوردن بتن و ایراد فشار بر آن تا حد قابل توجهی کاهش می‌ یابد. یکی دیگر از عواملی که باعث شده فولاد برای مسلح کردن بتن گزینه خوبی باشد، قابلیت چسبندگی زیاد آن با بتن است که می‌ بینیم بعد از خشک شدن هیچگونه لغزشی در بتن مسلح ایجاد نمی‌ شود.

استفاده از این محصولات به تنهایی در ساختمان مشکلات زیادی را می‌ تواند به دنبال داشته باشد. چرا که فولاد در شرایط مختلف در معرض زنگ زدگی یا خوردگی قرار می‌ گیرد. از طرفی در برابر حرارت‌ های بسیار زیاد، فولاد مقاومت کمتری از خود نشان می‌ دهد. اما زمانی که از فولاد درون بتن استفاده شود، بتن می‌ تواند بخش زیادی از این معایب را به خوبی پوشش دهد.

ساخت بتن

انواع بتن مسلح

بتن مسلح پیش تنیده

تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که بتن مسلح از بتن معمولی مقاومت بیشتری در برابر نیروهای کششی و خمشی دارد. ولی نباید این موضوع بسیار مهم را فراموش کنید که با این وجود هنوز هم بتن مسلح شده با فولاد در برابر ترک خوردن به صورت 100 درصد مقاوم نیست. به همین دلیل بتن مسلح هم ممکن است در برابر فشار‌های زیاد، دچار ترک خوردگی شود. در ضمن اگر به هر دلیلی آب یا رطوبت به درون بتن مسلح نفوذ کند، شاهد زنگ زدن فولاد خواهیم بود. برای حل این مشکلات بتن مسلح را در معرض تنش دائمی قرار می‌ دهند. به این روش پیش تنیدگی گفته می‌ شود.

پیش تنیدگی یا pretensioned در اصل روند وارد کردن تنش در جهتِ مخالف با نیروهای خارجی است که ممکن است به سازه بتنی مورد نظر وارد شوند. انجام پیش تنیدگی به بتن مسلح قابلیت افزایش مقاومت در برابر بارهای گوناگون را می‌ بخشد. برای انجام این کار کابل هایی که تحت نیروی دائمی کشش هستند را درون بتن قرار می‌ دهند و بعد از بتن ریزی، این فشار کشش نیز حفظ خواهد شد.

خدمات تهران تخریب: تیم اجاره ابزار تهران تخریب به صورت تخصصی مشاوره و اجاره ابزار را مثل اجاره هیلتی، اجاره دریل ، اجاره بالابر ساختمانی را انجام می دهد.

بتن مسلح پس کشیده

بتن مسلح پس کشیده که با نام‌ های پس تنیده یا post tensioned concrete شناخته می‌ شود، نیز می‌ تواند تحمل فشارهای کششی و خمشی بیشتری داشته باشد. برای انجام این نمونه از بتن ریزی ابتدا کابل‌ ها درون غلاف‌ های مخصوصی قرار می‌ دهند و بعد از آن سراغ شروع بتن ریزی می‌ روند.

بعد از این که بتن ریزی تمام شد، دو سر کابل‌ هایی که درون غلاف هستند را می‌ کشند. بعد از انجام کشش، معمولا برای این که نتیجه نهایی بهتر شود؛ درون غلاف را با دوغاب سیمان پر می‌ کنند. از همین رو این نوع بتن را با نام بتن پس کشیده چسبنده نیز می‌ شناسند.

بتن مسلح الیافی

بتن مسلح الیافی

یکی دیگر از انواع بتن مسلح، بتن مسلح الیافی است که ترکیبات آن کمی با بتن مسلح معمولی متفاوت خواهد بود. برای تولید این نمونه از بتن به الیاف غیر پیوسته و مجزا، مصالح سنگی درشت و ریز و سیمان هیدرولیکی استفاده می‌ شود. الیاف به کار رفته در این نمونه از بتن محصولاتی مانند انواع سلولز، پنبه نسوز و یا از الیافی از جنس پایه پلیمر، کربن، فولاد یا شیشه هستند.

معمولا ریز دانه‌ ها و دانه‌ های درشتی که در این نمونه از بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌ گیرند، دارای ابعاد کوچکتری از دانه‌ های موجود در بتن معمولی هستند. بتن مسلح الیافی معمولا در سازه‌ های بتنی پیش ساخته، نماهای تزئینی و پانل‌ های بتنی گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در نمونه‌ هایی از این بتن که درون آنها از الیاف آزبستی استفاده شده، شاهد کاهش قیمت هستیم. مزایای اصلی این نمونه از بتن، مقاومت بالای آنها در برابر فشار‌های کششی و خمشی است. اما نباید فراموش کنید که مقاومت آنها در برابر رطوبت پایین تر است و بهتر است در مکان‌ هایی که رطوبت زیادی وجود دارد استفاده نشوند.

پیشنهاد تهران تخریب: انجام خدمات برش بتن مسلح

سخن نهایی

امیدواریم که تفاوت بتن مسلح و بتن معمولی را به خوبی درک کرده باشید. مورد مهمی که در زمینه انواع این بتن‌ها باید به یاد داشته باشید این است که انتخاب هر کدام از آنها برای کاربری مد نظر شما، باید زیر نظر فرد متخصص انجام شود. چرا که ممکن است شما به دلیل داشتن اطلاعات ناکافی تصمیم گیری‌ هایی داشته باشید که در نهایت به هدر رفتن بودجه شما منجر شود. در زمان انتخاب نوع بتن پارامترهای زیادی باید در نظر گفته شود که نیاز به اطلاعات و دانش قبلی زیادی دارد.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *