افزودنی های بتن
/ توسط تهران تخریب / بتن / 0 نظر

بتن و افزودنی های بتن در یک نگاه

بتن ماده ای چسبنده بوده که به زبانی ساده به واسطه سیمان های هیدرولیکی و آب تهیه می شود اما افزودنی های بتن این ترکیب را کامل تر کرده اند. امروزه مواد ترکیبی در بتن ها بسیار متنوع تر از سال های قبل است. در این مقاله از تهران تخریب در مورد بتن، کاربرد آن و افزودنی های بتن با شما صحبت خواهیم کرد.

بتن و اجزای تشکیل دهنده آن

پیش از اینکه افزودنی های بتن را بشناسیم بهتر است کمی بیشتر در مورد بتن و ساختار آن بدانیم. بتن نوعی ماده چسبنده است و ملات سیمان از مواد تشکیل دهنده بتن محسوب می شود. آب یکی از مهمترین مواد در بتن است و کیفیت آن اهمیت زیادی دارد. ناخالصی های موجود در آب سبب بروز یک سری اختلال در گیرش سیمان می شود و در نهایت اختلالات زیادی را فراهم می سازد. اگر آب نامناسبی استفاده شود روی مقاومت بتن تاثیر بد می گذارد و یک سری لکه ها در سطح بتن ایجاد می شود. آب مناسب نوشیدن برای بتن نیز مناسب است. مقدار آب مصرفی در در سیمان نیز اهمیت زیادی دارد اگر مقدار آب کم باشد واکنش لازم انجام نمی شود و در صورتی که مقدار آب زیاد باشد سبب سخت شدن بتن شده و پوکی ایجاد می کند و مقاومت آب نیز کاهش می یابد. پارامتر نسبت آب به سیمان اهمیت زیادی دارد.
عمل آوری بتن که با عنوان کیورینگ شناخته می شود با ادامه یافتن Hydration صورت می گیرد به طوری که مقاومت بتن نیز بیشتر می شود و در نهایت سبب افزایش گیرش سیمان خواهد شد.
افزودنی های بتن در واقع یک سری مواد ترکیبی هستند که در مرحله تولید به سیمان اضافه شده و سبب عمل آوری بهتر بتن می شود. تقلیل دهنده های آب، کندگیر کننده و همینطور یک سری افزودنی ها که برای محافظت در برابر یخ زدگی هستند همگی موارد مهم محسوب می شوند. یک سری از افزودنی های بتن وجود دارد که سبب سخت شدن بتن می شود و مقاومت اولیه بتن را افزایش می دهد.

پیشنهاد تهران تخریب: مراحل اجرای ترمیم بتن در ساختمان + دلیل خرابی بتن

بتن ها انواع متفاوتی دارند:

بتن معمولی: این بتن مخلوطی از سیمان پرتلند، ماسه و شن و آب بوده و گاه به مقدار کم شامل افزودنی های بتن می شود.
بتن ساده حجیم: نام دیگر این بتن، بتن بدون آرماتور است و از این بتن در بتن ریزی های حجیم مثل ساخت پی سد استفاده می شود.
بتن بستر: بتن های بستر درصد شن زیادی نسبت به سیمان دارند. این بتن ها نقش پر کننده را ایفا می کنند و به نوبه خود به عنوان لایه محافظت بتن سازه ای در برابر نفوذ املاح هستند.
بتن سازه ای: بتن سازه ای متراکم شده و دارای مقاومت بالایی هستند. این بتن ها از مصالح سنگی سبک وزن ساخته می شوند.
بتن مسلح: بتن مسلح یا بتن آرمه شامل میلگردهای تقویتی بوده و بر اساس صفحات فلزی یا الیاف تقویتی ساخته می شود و نیروهای کششی خاصی را پوشش می دهد. افزودنی های بتن در این بتن دیده می شود.

پیشنهاد تهران تخریب: اجاره بتن کن در تهران تخریب

کاربردهای بتن

بتن به عنوان پرکاربردترین ماده در ساخت و ساز در دنیا است. محصولی که در هر یک از بخش های کوچک و بزرگ عمران و معماری و شهرسازی دیده می شود. این روزها افزودنی های بتن بخش جدانشدنی از بتن هستند.

برخی از کاربردهای بتن:

  1. آب گذر و فاضلاب: استحکام بالای بتن ها سبب شده تا برای ساخت آب گذرها استفاده شود.
  2. پل های بتنی: برای ساخت پل بتنی نیاز به مصالحی با دوام بسیار بالا بوده و بتن و افزودنی های بتن در این راستا گزینه خوبی هستند.
  3. سدهای بتنی: بار تحمیل شده روی سدهای بتنی بسیار زیاد هستند و نیاز به ماده ای قدرتمند است تا تحمل خوبی داشته باشد.
  4. ساخت و سازهای دریایی: بتن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی برای سازه های دریایی و اسکله ها و باراندازها محسوب می شود.
  5. خیابان و جاده ها: بتن و افزودنی های بتن به دلیل دوام عالی، ایمنی و بازتاب بهتر نور توانسته اند پوشش خوبی برای جاده ها باشند.
  6. بتن ها در معماری و طراحی منزل نیز استفاده می شوند به خصوص در بخش کفپوش گاراژ و پارکینگ که نیاز به مقاومت بالا است.

افزودنی های بتن

از آنجایی که افزودنی های بتن نقش مهمی در استحکام و کیفیت بتن دارد، شرایطی را فراهم ساخته ایم تا بتوانید به سادگی از طرح فروش افزودنی های بتن استفاده کنید و بهترین افزودنی های بتن را خریداری کنید بدون اینکه درگیر هزینه های واسطه شوید:افزودنی های بتن از نوع تسریع کننده: همانطور که از اسم این مواد مشخص است نقش سخت شدگی بتن را دارد به طوری که سبب بالا رفتن مقاومت اولیه بتن می شود مثلاً کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و آلومینیوم سدیم و نمک های آهن در این لیست قرار دارند و معمولاً پر فروش هستند.

یکی دیگر از روش های تقویت بتن استفاده از روش کاشت میلگرد در بتن است که می تواند برای بتن هایی که ساخته شده و دارای ضعیف هستند آنها را تقویت کرد.

  • کندگیر کننده های بتن: یک سری افزودنی های بتن وجود دارد که سبب تاخیر زمان گیرش بتن می شود. این مواد در هوای بسیار گرم قرار دارند به طوری که سبب می شود زمان گیرش معمولی بتن کوتاه شود و در نهایت سبب می شود که ترک های ناشی از گیرش جلوگیری شود. مشتقات هیدروکربنی، نمک های محلول روی و همینطور شکر در لیست کندگیر کننده ها قرار دارند.
  • تقلیل دهنده های آب: به طور کلی این افزودنی ها به سه منظور اجرا می شوند: دسته اول برای رسیدن به مقاومتی بالاتر است به طوری که نسبت آب به سیمان را کاهش می دهد. دسته دوم در خصوص کارایی مشخص است که مقدار سیمان مصرفی را کاهش داده و در نهایت حرارت هیدراتاسیون تا نیز کم می کند و دسته دوم مربوط به بتن ریزی به شکل خاص است که سبب افزایش کارایی در قالب هایی با آرماتورهای انبوه شده و موقعیت غیر قابل دسترسی فراهم می سازد. معمولاً این دسته از افزودنی های بتن در تیپ A دسته بندی می شوند.
  • فوق روان کننده بتن: یکی از قوی ترین افزودنی های بتن مربوط به تقلیل دهنده های آب است که سبب تقلیل شدید آب شده و تاخیر در گیرش ایجاد می کند. این گزینه در تیپ G طبقه بندی می شود. ملامین فرمالدئید سولفاته در این لیست قرار دارد و سبب تسریع عمل پراکنش می شود.

 جهت تهیه مواد افزودنی بتن همچنین مشاوره تخصصی در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *